Daklozenopvang en vrouwenopvang zijn wettelijke rechten. Dat is geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning. Een dakloze toegang weigeren tot de bed-bad-en-broodvoorziening belemmert de menselijke waardigheid en kan schadelijk zijn. U kunt nachtopvang vragen (dat is altijd tijdelijk) of u kunt een aanvraag doen voor een langdurige opvang met begeleiding (maatwerkvoorziening). Regelgeving Amsterdam: Verordening maatschappelijke ondersteuning Amsterdam 2015, versie januari 2024. Klik hier voor informatie van de gemeente wat u moet als u dakloos bent.
– Kortdurende opvang via de gemeente: er zijn plaatsen waar u tijdelijk onderdak kunt krijgen: in de nachtopvang kunt u douchen, eten en overnachten. De nachtopvang is ‘s avonds en ‘s nachts open en overdag gesloten. Of u deze kortdurende opvang kan krijgen, bepaald de gemeente. Klik hier meer informatie.
– Stoelenproject: in de wintermaanden kan u ook voor nachtopvang terecht bij het Stoelenproject. Zij zijn open tussen 15 september en 30 april. Tweemaal per week worden op het Stoelenproject gratis toegangsbonnen uitgegeven: maandagochtend tussen 08.00 en 09.15 (voor de nachten maandag, dinsdag en woensdag). Donderdagochtend tussen 08.00 en 09.15 (voor de nachten donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag). Telefonisch of per mail reserveren is niet mogelijk. Klik hier voor meer informatie.
– 24-uursopvang ongedocumenteerden
U kan zich inschrijven via het Vreemdelingenloket op maandag t/m donderdag tussen 10:00 en 12:00 uur. Adres: Houtmankade 334C. Klik hier voor meer informatie.
– Kortdurende opvang als je 18 tot 23 jaar bent: ben je tussen de 18 en 23 jaar? Dan is kortdurende opvang misschien mogelijk. Heb je geen verwijzer (hulpverlener), dan kun je je daarvoor aanmelden bij Team Centrum van Permens op de Nieuwezijds Voorburgwal 38hs. Kijk hier voor hun contactgegevens. Meer informatie over opvangvoorzieningen voor dak- en thuislozen in Amsterdam kunt u vinden in het blauwe boekje of via de app Streetlife: Android of Apple.
Voorwaarden maatschappelijke opvang vanaf 18 jaar (Zie voor verdere informatie de website van de gemeente Amsterdam):
– U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsstatus (dit kan wel gevolgen hebben voor uw verblijfsrecht, meer informatie? neem contact met ons op.
– U bent dakloos, u hebt dus geen vaste woon- of verblijfplaats.
– U hebt binding met Amsterdam of een van de andere regiogemeenten (Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel of Uithoorn). U hebt bijvoorbeeld binding als u de afgelopen jaren in Amsterdam hebt gewoond, als u hier al hulpverlening krijgt of als u familie en vrienden in Amsterdam hebt. De gemeente toetst dit.
– U bent niet voldoende zelfredzaam om zelfstandig te wonen door een ernstige psychosociale beperking of een psychiatrische beperking (waaronder ook verslaving).
– U hebt geen andere mogelijkheden om iets aan uw dakloosheid te kunnen doen.
In schrijnende situaties wordt ook aan ‘niet rechthebbenden’ toegang verleend tot opvang. Grondslag hiervoor is de doorwerking van internationale mensenrechtenverdragen in het Nederlands recht. Meer informatie vindt u hier.
Er worden drie aspecten betrokken bij de vaststelling of iemand binding heeft met de regio Amsterdam. Deze aspecten wegen even zwaar: (1) regiobinding volgens de Basisregistratie personen (BRP), (2) zorgkader en (3) sociaal netwerk.
1. Regiobinding volgens de BRP: Om vast te kunnen stellen of een persoon regiobinding heeft wordt de BRP geraadpleegd. Indien de BRP geen uitkomst biedt moet de cliënt aantonen dat hij/ zij in de afgelopen drie jaar twee jaar in Amsterdam verbleef (bijvoorbeeld middels brieven van officiële instanties/bankafschriften/justitieel verleden, contacten met hulpverleners).
2. Zorgkader: Het gaat hier om afwegingen als: Waar is cliënt aantoonbaar bekend bij de hulpverlening of in behandeling bij een (GGZ) zorgaanbieder, en is daarbij sprake van een duurzame relatie? Heeft de cliënt specifieke zorg nodig die niet wordt aangeboden in de regio waar de aanvrager binding mee heeft en die wel in Amsterdam beschikbaar is?
3. Sociaal netwerk: Dit gaat om de afweging of het sociaal netwerk van de cliënt in Amsterdam (familie, vrienden), positieve invloed heeft op een succesvol traject in Amsterdam. Ook een eventuele in Amsterdam doorgebrachte periode in het verleden wordt hier bij betrokken.
De gemeente waar u zich meldt moet met de andere gemeente overleggen wat het plan gaat worden. Afgewezen vanwege regiobinding? U kunt bezwaar maken.
In Amsterdam wordt alleen opvang als maatwerkvoorziening gegeven aan mensen die niet zelfredzaam zijn. Om dit vast stellen wordt de Zelfredzaamheid-Matrix gehanteerd. Onder zelfredzaamheid wordt daarbij verstaan: Het vermogen om zich te kunnen redden in de huidige situatie. Daarbij wordt gekeken naar de volgende levensgebieden: inkomen, dagbesteding, huisvesting, gezinsrelaties, geestelijke gezondheid, fysieke gezondheid, verslaving, activiteiten van het dagelijks leven, vaardigheden, sociaal netwerk, maatschappelijke participatie en justitie. Psychiatrische problemen en verslaving zijn hierbij zwaarwegende aspecten. Het invullen van de zelfredzaamheidsmatrix is volgens de rechtspraak te summier om als een Wmo-onderzoek (artikel 2.3.2 lid 4 Wmo 2015) te worden aangemerkt. De Amsterdamse bestuursrechter oordeelde 14 juli 2017 in rechtsoverweging 4.3 dat de gemeente ook inzicht moet geven in de weging van de zwaarte van problemen op de verschillende leefgebieden van de zelfredzaamheidsmatrix. Zie relevante rechtspraak hier. Relevante publicatie: De zelfredzame dakloze. Afgewezen omdat u zelfredzaam zou zijn? U kunt bezwaar maken.
Er zijn vier plaatsen voor een aanvraag voor opvang met begeleiding. Vraagt u altijd om een schriftelijke beslissing, want alleen met een schriftelijke beslissing kunt u zo nodig bezwaar maken. Via Trajectus kan een digitale aanvraag worden gedaan.
1. WPI (leeftijd 23+)
Jan van Galenstraat 323, ingang B.
Dit kan op alle werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur, behalve woensdag.
2. GGD Vangnet en advies (leeftijd 23- en gezinnen)
Nieuwe Achtergracht 100, tweede etage
1018 WT Amsterdam
Telefoon 020 555 5462
vangnet@ggd.amsterdam.nl
3. In noodgevallen buiten kantooruren (17:00 uur) gaat u naar het politiebureau
Bijvoorbeeld als u met kinderen op straat staat of als u een ernstige ziekte heeft. Bij de politie kunt u om hulp van de GGD vragen. De politie belt dan voor u met de GGD.
Uw vraag om opvang wordt ten onrechte afgewezen?
Start een bezwaarprocedure. U heeft 6 weken om in bezwaar te gaan.
U kunt bij de rechter een spoedprocedure starten. U vraagt dan de rechter een voorlopige voorziening. Vraag ons om advies.
Dan kunt u tijdelijk terecht in een passantenpensions van HVO-Querido. Dit is een soort hotel waarvoor u huur moet betalen. U kunt bellen met de reserveerlijn 0800 – 0415 om uzelf op de wachtlijst te laten plaatsen. Vervolgens dient u wekelijks te bellen om uw plek op de wachtlijst te behouden.
De Regenbooggroep heeft diverse projecten die gericht zijn op tijdelijk onderdak.
‘Onder de pannen’
‘Tijdelijk onder dak’
‘Parenthouse’
Voor maatschappelijk werk van de Regenbooggroep kan u zich hier aanmelden.
Als u een klacht heeft over uw opvang, dan kunt u deze het beste eerst bespreken met de betrokken organisatie. U mag ook het klachtenteam van de gemeente aanspreken. Komt u er niet uit of of is uw klacht niet naar uw tevredenheid afgehandeld, ga dan naar de Ombudsman Metropool Amsterdam. In sommige gevallen kunt u ook de geschillencommissie Zorg inschakelen.
Een klacht over de volgende hulpverleningsinstanties kunt u ook indienen bij de klachtencommissie POA:
Blijf Groep
Stichting HVO-Querido
Leger des Heils, Goodwill Centra Amsterdam
Stichting Oudezijds 100
Stichting De Regenboog Groep
Stichting Volksbond Amsterdam
2. Onderdak
– Woningnet: u moet zich eerst inschrijven op Woningnet voordat u kunt reageren op woningen. U kunt het beste elke week reageren. Mensen die ouder zijn dan 50 jaar hebben veel sneller kans op een seniorenwoning. Sinds 16 januari 2023 is het nieuwe puntensysteem ingevoerd bij Woningnet. Naast punten voor inschrijfjaren is het nu ook mogelijk om wachtpunten, situatie- en startpunten te krijgen. Kijk hier voor meer informatie. Situatie- en startpunten vraagt u hier aan. Op deze aanvraag volgt een schriftelijk besluit van de gemeente Amsterdam. Wanneer u het oneens bent met het besluit, is het mogelijk om in bezwaar te gaan.
– Andere opties: inschrijven op verschillende websites zoals www.kamernet.nl, www.kamertje.nl of www.kamer.nl. U kunt ook op zoek naar goedkope hotels en hostels, eventueel terecht bij Onder de pannen, Woongroep of een anti-kraakwoning bijvoorbeeld www.investe.nl of www.vps-nl.com
In noodgevallen kunt u voorrang aanvragen voor een sociale huurwoning. Daar hebt u een urgentieverklaring voor nodig. De gemeente Amsterdam beslist of u in aanmerking kunt komen voor een (medische) urgentie. Denkt u dat u in aanmerking komt? Bel dan 14020. U kunt voor informatie en advies over een urgentieverklaring ook naar het Sociaal Loket in de Stadsloketten. Bel 020 255 2916 of gebruik het afsprakenformulier om een afspraak te maken.
Gemeente Amsterdam hanteert de volgende basisvoorwaarden voor een urgentieverklaring:
– U bent 18 jaar of ouder en nog geen 65.
– U hebt de Nederlandse nationaliteit, een geldig paspoort of document van de EU (Europese Unie) of EER (Europese Economisceh Ruimte), of een geldige verblijfsvergunning.
– U staat ingeschreven in Amsterdam op het adres waar u feitelijk woont, of u hebt een briefadres van de afdeling Bijzondere Doelgroepen van de gemeente.
– Het belastbaar jaarinkomen van een meerpersoonshuishouden is niet hoger dan € 48.625,-. Het inkomen van uw kinderen telt niet mee. Het maximum belastbaar jaarinkomen voor een eenpersoonshuishouden is € 44.035,-. U vindt uw belastbaar jaarinkomen op de jaaropgave die u van uw werkgever of uitkerende instantie krijgt. Kijk bij Belastingdienst / Jaaropgave voor meer informatie.
– U kunt goed zelfstandig wonen.
– U hebt geen schulden of u zit in een schuldregeling.
– U hebt minder dan 13 wachtpunten (1 wachtpunt is 1 inschrijfjaar bij WoningNet) als uw huishouden uit maximaal 3 personen bestaat. Bestaat uw huishouden uit 4 personen of meer, dan hebt u minder dan 15 wachtpunten.
– U woont niet in een zorginstelling.
– U moet er zelf alles aan hebben gedaan om het probleem op te lossen. Andere oplossingen zijn niet mogelijk of u hebt ze allemaal al geprobeerd.
– U hebt de situatie niet zelf veroorzaak of u had deze niet kunnen voorkomen.
– Als u 65 of ouder bent, hebt u voorrang op seniorenwoningen. Daarom kunt u als 65-plussen geen urgentie aanvragen.
Tegen de afwijzing van een urgentieverklaring kunt u bezwaar maken. U kunt hiervoor contact opnemen met Bureau Straatjurist.
De kans om een woning te vinden in Amsterdam is erg klein gezien de lange wachttijden. Buiten Amsterdam is de kans groter om een woning te vinden. Denk bijvoorbeeld aan krimpgemeenten. Dit zijn gemeenten waar de bevolking daalt en de kans om een woning te vinden daardoor stijgt. Klik hier voor een overzicht van de krimpgemeenten in Nederland.
U heeft een woning maar dreigt die kwijt te raken. De meest voorkomende redenen voor het beëindigen van de huurovereenkomst door de verhuurder: u heeft drie of meer maanden geen huur betaald: ga direct naar een schuldhulpverlener! In de wet staat dat u dan zonder wachttijd geholpen moet worden. Zie: Hulp bij geldproblemen. Of om overlast: zoek contact met een maatschappelijk werker: De Regenboog Groep.
Hoe voorkomt u uithuiszetting? Klik hier voor informatie over huurbescherming. Ook bij een tijdelijk huurcontract moet de procedure voor opzegging worden gevolgd. Alleen de kantonrechter kan uw huurovereenkomst onvrijwillig beëindigen, ook bij tijdelijke huur. Neem altijd een gespecialiseerde huurrechtadvocaat in de arm. Ga niet zonder huurrechtadvocaat naar de rechter!
Het inloopspreekuur is op elke werkdag tussen 10:00 – 13:00 uur. U kunt een afspraak inplannen of gebruik maken van onze kantoorfaciliteiten tussen:
Maandag
10:00 – 16:00
Dinsdag
10:00 – 16:00
Woensdag
10:00 – 16:00
Donderdag
10:00 – 13:00
Vrijdag
10:00 – 16:00
Bereikbaar met tram 1 (halte J.P. Heijestraat) of tram 7/17 (Halte Nicolaas Beetstraat).