Alle aanvragen voor een briefadres verlopen via de Jan van Galenstraat 323B. Je kunt hier van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 13:00 uur terecht om je aanvraag in te dienen. Op deze locatie wordt jouw aanvraag direct bij de juiste instantie ingediend, die vervolgens het briefadres toewijst.
Voor daklozen is een briefadres heel belangrijk. Zonder briefadres besta je niet voor de overheid. Iedereen die langere tijd in Nederland is, moet zich inschrijven in de Basisregistratie personen (voorheen: Gemeentelijke Basisadministratie). Inschrijven is erg belangrijk, want zonder inschrijving heeft u geen recht op een uitkering en sociale voorzieningen. Op het adres waar u het vaakst slaapt en de meeste tijd doorbrengt moet zich inschrijven. Inschrijven waar u werkelijk woont is de hoofdregel. Als u geen vaste verblijfplaats heeft, zijn er vier mogelijkheden voor een briefadres.
U kunt zich bij familie of kennissen inschrijven (dit mag iemand in heel NL zijn), hiervoor is toestemming nodig van de hoofdbewoner. Om een briefadres aan te vragen bij een kennis/familielid in Amsterdam, gebruikt u het formulier van de link. Voor de gemeente is dan duidelijk dat u NIET samenwoont. Een briefadres is niet van invloed op de uitkeringen en toeslagen van de briefadresgever. Met het formulier Briefadres bij familie of kennissen kunt u aanvragen via de Jan van Galenstraat 323B of u komt online een aanvraag doen.
Heeft u een bijstandsuitkering of recht op een bijstandsuitkering? Dan kunt u een briefadres vragen bij WPI. U moet daar dan langsgaan. U kunt zich bij WPI inschrijven als u dakloos bent of op wisselende adressen verblijft. Zo kunt u een uitkering aanvragen en post ontvangen bij WPI, ook privépost. WPI maakt voor het toekennen van een briefadres onderscheid tussen OGGZ-cliënten (niet-zelfredzaam) en niet-OGGZ-cliënten (wel zelfredzaam). Zie voor de uitvoeringsregels en werkafspraken: Briefadres werkafspraken wpi artikel 4.7.4 tm 4.7.7
Maandag t/m vrijdag tussen 09.00-13.00 uur
Adres:
Jan van Galenstraat 323, ingang B
1056 CH Amsterdam
Telefoon: 020 252 6000
Meer informatie over het recht op bijstand wanneer de Nederlandse nationaliteit ontbreekt, vindt u Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van Amsterdaminzake briefadres Wet Basisregistratie Personen (BRP).
U kan voor een briefadres bij de gemeente Amsterdam terecht als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
– U krijgt geen bijstandsuitkering van WPI
– U bent geen ‘buitenslaper’. Deze kunnen zich namelijk melden bij de Daklozenvakbond.
– U moet een geldig Nederlands legitimatiebewijs (ID, paspoort, rijbewijs of duurzaam verblijfsdocument) hebben en een BSN-nummer. Burgers van de EU-lidstaten kunnen bij uitzondering met buitenlands document worden ingeschreven met voorafgaande toestemming van de Dienst Basisinformatie gemeente Amsterdam.
Klik hier en hier voor meer informatie.
Deze aanvraag verloopt ook via de Jan van Galenstraat 323B. U kunt hier terecht maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 13:00.
De Daklozenvakbond verstrekt een briefadres als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
– U bent dakloos, dat wil zeggen u slaapt op straat, op een bootje of in een tent in het bos binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam.
– U moet een geldig Nederlands legitimatiebewijs (ID, paspoort, rijbewijs of duurzaam verblijfsdocument) hebben en een BSN-nummer. Burgers van de EU-lidstaten kunnen bij uitzondering met buitenlands document worden ingeschreven met voorafgaande toestemming van de Dienst Basisinformatie gemeente Amsterdam.
Adres: “De Witte Boei” Kleine Wittenburgerstraat 201, 1018 LT Amsterdam (achteringang)
Kijk voor meer informatie op de website van de Daklozenbond.
Deze aanvraag verloopt ook via de Jan van Galenstraat 323B. U kunt hier terecht maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 13:00.
Alleen als de eerste 4 soorten niet mogelijk zijn, dan pas is een briefadres bij de gemeente een mogelijkheid.
Deze aanvraag verloopt ook via de Jan van Galenstraat 323B. U kunt hier terecht maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 13:00.
Geen briefadres en geen paspoort?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats en verloopt uw reisdocument? Dan kunt u bij een aantal gemeenten een reisdocument aanvragen. Hier kunt u lezen hoe dit in zijn werking gaat.
Indien het u niet lukt om een briefadres te verkrijgen, neem dan contact met ons op.
Meer informatie
Rapport-Een mens leeft een systeem niet
Het inloopspreekuur is op elke werkdag tussen 10:00 – 13:00 uur. U kunt een afspraak inplannen of gebruik maken van onze kantoorfaciliteiten tussen:
Maandag
10:00 – 16:00
Dinsdag
10:00 – 16:00
Woensdag
10:00 – 16:00
Donderdag
10:00 – 13:00
Vrijdag
10:00 – 16:00
Bereikbaar met tram 1 (halte J.P. Heijestraat) of tram 7/17 (Halte Nicolaas Beetstraat).