Voor daklozen is een briefadres heel belangrijk. Zonder briefadres besta je niet voor de overheid. Iedereen die langere tijd in Nederland is, moet zich inschrijven in de Basisregistratie personen (voorheen: Gemeentelijke Basisadministratie). Inschrijven is erg belangrijk, want zonder inschrijving heeft u geen recht op een uitkering en sociale voorzieningen. Op het adres waar u het vaakst slaapt en de meeste tijd doorbrengt moet zich inschrijven. Inschrijven waar u werkelijk woont is de hoofdregel. Als u geen vaste verblijfplaats heeft, zijn er vier mogelijkheden voor een briefadres.
U kunt zich bij familie of kennissen inschrijven (dit mag iemand in heel NL zijn), hiervoor is toestemming nodig van de hoofdbewoner. Om een briefadres aan te vragen bij een kennis/familielid in Amsterdam, gebruikt u het formulier van de link. Voor de gemeente is dan duidelijk dat u NIET samenwoont. Een briefadres is niet van invloed op de uitkeringen en toeslagen van de briefadresgever. Met het formulier Briefadres kunt U een briefadres aanvragen. U kunt ook online een briefadres aanvragen.
Heeft u een bijstandsuitkering of recht op een bijstandsuitkering? Dan kunt u een briefadres vragen bij WPI. U moet daar dan langsgaan. U kunt zich bij WPI inschrijven als u dakloos bent of op wisselende adressen verblijft. Zo kunt u een uitkering aanvragen en post ontvangen bij WPI, ook privépost. WPI maakt voor het toekennen van een briefadres onderscheid tussen OGGZ-cliënten (niet-zelfredzaam) en niet-OGGZ-cliënten (wel zelfredzaam). Zie voor de uitvoeringsregels en werkafspraken: Briefadres werkafspraken wpi artikel 4.7.4 tm 4.7.7
Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag 09.30-12.00 uur, woensdag gesloten
Adres:
Jan van Galenstraat 323, ingang B
1056 CH Amsterdam
Telefoon: 020 252 6000
Meer informatie over het recht op bijstand wanneer de Nederlandse nationaliteit ontbreekt, vindt u Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van Amsterdaminzake briefadres Wet Basisregistratie Personen (BRP).
U kan voor een briefadres bij de gemeente Amsterdam terecht als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
– U krijgt geen bijstandsuitkering van WPI
– U bent geen ‘buitenslaper’. Deze kunnen zich namelijk melden bij de Daklozenvakbond.
– U moet een geldig Nederlands legitimatiebewijs (ID, paspoort, rijbewijs of duurzaam verblijfsdocument) hebben en een BSN-nummer. Burgers van de EU-lidstaten kunnen bij uitzondering met buitenlands document worden ingeschreven met voorafgaande toestemming van de Dienst Basisinformatie gemeente Amsterdam.
Klik hier en hier voor meer informatie.
HVO-Querido verstrekt (tijdelijk) geen nieuwe briefadressen.
De Daklozenvakbond verstrekt een briefadres als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
– U bent dakloos, dat wil zeggen u slaapt op straat, op een bootje of in een tent in het bos binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam.
– U moet een geldig Nederlands legitimatiebewijs (ID, paspoort, rijbewijs of duurzaam verblijfsdocument) hebben en een BSN-nummer. Burgers van de EU-lidstaten kunnen bij uitzondering met buitenlands document worden ingeschreven met voorafgaande toestemming van de Dienst Basisinformatie gemeente Amsterdam.
Adres: “De Witte Boei” Kleine Wittenburgerstraat 201, 1018 LT Amsterdam (achteringang)
Kijk voor meer informatie op de website van de Daklozenbond.
Voor de aanvraag van een briefadres moet u een afspraak maken. Zij zijn telefonisch 06-30771154 bereikbaar op maandag van 13.00 – 18.00 en donderdag tussen 09.00 – 13.30. Overige vragen over het briefadres kunnen gesteld worden via briefadres@daklozenvakbond.nl.
Alleen als de eerste 4 soorten niet mogelijk zijn, dan pas is een briefadres bij de gemeente een mogelijkheid.
Geen briefadres en geen paspoort?
Heeft u de Nederlandse nationaliteit maar geen vaste woon- of verblijfplaats en verloopt uw reisdocument? Dan kunt u bij een aantal gemeenten een reisdocument aanvragen. Hier kunt u lezen hoe dit in zijn werking gaat.
Indien het u niet lukt om een briefadres te verkrijgen, neem dan contact met ons op.
Meer informatie
Rapport-Een mens leeft een systeem niet
Het inloopspreekuur is op elke werkdag tussen 10:00 – 13:00 uur. U kunt een afspraak inplannen of gebruik maken van onze kantoorfaciliteiten tussen:
Maandag
10:00 – 16:00
Dinsdag
10:00 – 16:00
Woensdag
10:00 – 16:00
Donderdag
10:00 – 13:00
Vrijdag
10:00 – 16:00
Bereikbaar met tram 1 (halte J.P. Heijestraat) of tram 7/17 (Halte Nicolaas Beetstraat).